Chřestová sezóna

Chřest, královská zelenina, která patřila k tradičním potravinám české kuchyně si v moderní české kuchyni stále hledá své místo. Na pultech se u nás objevuje s příchodem jara, tedy v období od poloviny března až do června, za poměrně přijatelnou cenu. I když musím říct, že letos je poněkud dražší, což je možná další z důvodů, proč lidé s její koupí váhají. Ono zkazit půl kila za šedesát přeci jen už bolí.

Je to ale škoda, protože chřest je výtečná a lahodná zelenina, která se může pochlubit s mnoha zdravotními benefity.

Pozitiva pojídání chřestu

  • Chřest je skvělým zdrojem vlákniny a bílkovin, což má zásadní význam pro dobré trávení a imunitu.
  • Zelenina obsahuje řadu protizánětlivých látek, které vás dokáží ochránit nejen před infekcemi, ale i před diabetem typu 2 a srdečními chorobami.
  • Chřest obsahuje velké množství antioxidantů, které chrání pokožku před poškozením, slunečním zářením, smogem i předčasným stárnutím.
  • Vitamín K pak podporuje zdravou srážlivost a posiluje kosti.
  • Součástí chřestu je i inulin, který napomáhá lepšímu trávení a vstřebávání látek z tlustého střeva. Snižuje hladinu cukru v krvi.
  • Chřest je bohatým zdrojem na vitamín B, který rovněž napomáhá regulovat hladinu cukru v krvi.
  • Zelený chřest je mnohem zdravější než bílý. Stonek obsahuje i velké množství vitamínu A, vápníku a draslíku.
  • Chřest náleží k těm nutričně nejvyváženějších potravin rostlinného původu. Vedle vitamínu B, A, K, inulinu, draslíku a vápníku obsahuje i velké množství selenu, zinku, hořčíku, vitamínu E, železo, měď i mangan.
  • Nové studie z roku 2012 potvrdily, že má velmi pozitivní vliv na vývoj plodu a pomáhá i lidem s poškozenými játry a alkoholikům.

Jak vařit chřest

Tradičně se chřest upravuje vařením na sporáku, víte však, že pečením v troubě je chřest mnohem lahodnější? Klasickým vařením se často rozvaří, v troubě vám to ale nehoří. Chcete  to také zkusit? Povím vám, jak na to.

Na zapečení v troubě potřebujete:

  • 500 gramů chřestu
  • olivový olej
  • sůl
  • čerstvě mletý pepř
  • plech a pečící papír

Jak na to:

  1. Odlomte suché a dřevnaté konce chřestu.
  2. Rozehřejte troubu na 425 stupňů Celsia.
  3. Rozvrstvěte zeleninu na plech s pečícím papírem, pokapejte olivovým olejem (rovnoměrně).  Posypte solí a pepřem.
  4. Vložte do vyhřáté trouby a pečte 15-20 minut. Chřest nepečte dole, ale vždy v horní části trouby! Pečte do křupava na koncích anebo jen zlehka.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

2 + 9 =